د افغانستان بانک بمنظور تطبیق و اجرای موفقانه سیاست های پولی، کنفرانس مطبوعاتی برگزار نمود

کابل11 جدی 1395- د افغانستان بانک  پیرامون دستآورد های اخیر در عرصه تطبیق سیاست های پولی و اسعاری کشور در راستای تامین اصل شفافیت و رعایت حسابدهی به ملت، کنفرانس مطبوعاتی برگزار نمود.

طی این کنفرانس محترم خلیل صدیق رییس کُل د افغانستان بانک با بیان اینکه دافغانستان بانک توانسته است با اتخاذ تدابیر و اقدامات مناسب تمام اهداف تعیین شده این بانک در عرصه تطبیق سیاست پولی و اسعاری کشور را طی سال مالی 1395 موفقانه بدست آورد، گفت که د افغانستان بانک طی سال مالی 1395 با وصف چالش های موجود ناشی از تداوم شرایط عدم اطمینان حاکم بر اقتصاد، کاهش ورود اسعار و استمرار کسر بیلانس تجارت با اتخاذ سیاست معقول پولی ارزی و متناسب با شرایط و تحولات اقتصادی کشور از ثبات نرخ مبادله در طول سال مالی 1395 محافظت نموده و نوسانات آن را در کمترین حد نگهداشت.

در ذیل متن بیانه مکمل محترم خلیل صدیق رییس کُل د افغانستان بدسترس قرار داده میشود.

د افغانستان بانک به عنوان بانک مرکزی کشور, افتخار دارد در راستای تامین اصل شفافیت و رعایت حسابدهی به ملت مهمترین دستآوردهای خود در عرصه تطبیق موفقانه سیاست پولی کشور در سال مالی 1395 را با هموطنان گرامی ذیلاً شریک سازد.

1. د افغانستان بانک توانسته است با اتخاذ تدابیر و اقدامات مناسب تمام اهداف تعیین شده این بانک در عرصه تطبیق سیاست پولی و اسعاری کشور در طی سال مالی 1395 را با موفقیت بدست آورد.

2. د افغانستان بانک تمام تعهدات این نهاد در عرصه پولی و بانکی  در برنامه اقتصادی مشترک میان دولت افغانستان و صندوق بین المللی پول را با موفقیت  تکمیل کرده است. در سال جاری سقف رشد پایه پولی به عنوان هدف عملیاتی سیاست پولی به میزان ده درصد تعیین شده بود. خوشبختانه دافغانستان بانک توانست رشد پایه پولی را به رغم شدت گرفتن مصارف دولت در آخر سال در زیر سقف تعیین شده نگهدارد.

3. در سال مالی 1395 در حالیکه پول های ملی تعدادی زیادی از اقتصادهای  جهان دستخوش تلاطمات و نوسانات شدید بوده و ارزش بسیاری از پولهای عمده به طور چشمگیر نوسان داشته است، د افغانستان بانک توانسته با وصف چالش های موجود ناشی از تداوم شرایط عدم اطمینان حاکم بر اقتصاد , کاهش ورود اسعار و استمرار کسر بیلانس تجارت با اتخاذ سیاست معقول پولی ارزی و متناسب با شرایط و تحولات اقتصادی کشور از ثبات نرخ مبادله در طول سال مالی 1395 محافظت و نوسانات آن را در کمترین حد نگهدارد.ارزش پول ملی در طول سال مالی گذشته در مقابل دالر آمریکایی 2.3 فیصد در برابر یورو 5.5 درصد و در برابر پوند استرلنگ 21.73 در صد افزایش یافته است.

4. در عرصه ذخایر خارجی  جمع آوری میزان 50 میلیون دالر آمریکایی به عنوان هدف تعیین شده بود. خوشبختانه دافغانستان بانک توانسته است با ایجاد موازنه معقول میان تامین سیالیت و جمع آوری مازاد  نقدینگی از اقتصاد با کاهش 24 فیصد از مقدار لیلام سالانه دالر امریکایی در مقایسه با سال قبل، حدود 350 میلیون دالر امریکایی بر ذخایر ارزی افغانستان بیافزاید. این در حالیست که در سال مالی 1394این نهاد ناگزیر به مقدار 250 میلیون دالر امریکایی انقباض در ذخایر اسعاری خویش را تحمل کرده بود.

5. در سال مالی گذشته دافغانستان بانک توانسته است بااستفاده موثر از اوراق بهادار بانک مرکزی به طور نسبی از فشار  بر لیلام اسعار خارجی بکاهد و مانده اوراق بهادار این بانک در پایان سال مالی 1395 را به مقدار 43 میلیارد افغانی برساند.

6. د افغانستان بانک با تنظیم حجم عرضه پول در تناسب با میزان رشد اقتصادی و میزان قابل تحمل و غیر مخل نرخ تورم مانع از تضعیف قدرت خریدشهروندان و تحمیل مالیات تورمی برآنان گردیده است. در ابتدای سال مالی گذشته نرخ تورم به ساحه مثبت برگشته و در نو ماه اول سال سیر صعودی را طی کرد. با این حال در پایان سال مالی آهنگ رشد قیمت، کند گردید. طوریکه حسب آخرین ارقام نرخ رشد سالانه  تورم در ماه قوس حدود4.6 فیصد ثبت گردید.

7. درکنار این دستآوردها دافغانستان بانک اقدامات و تدابیر مناسب و مقتضی را در عرصه  انکشاف چارچوب قانونی ومقرراتی و حفظ و ثبات و استحکام نظام مالی و بانکی، بهبود و انکشاف نظام پرداخت، تنظیم و مدیریت مناسب ذخایر ارزی کشور اتخاذ کرده است.به طور مشخص دافغانستان بانک چندین مقرره را به منظور  انکشاف چارچوب مقرراتی و قانونی سکتور مالی کشور تدوین و تصویب و یا بازنگری کرده است که از آن جمله می توان به مقرره اداره خوب (Corporate Governance)؛ مقرره صنف بندی دارای ها و تخصیص جبران خساره؛ مقرره اشخاص مرتبط ؛مقرره اشخاص شایسته و مناسب؛ مقرره نهاد های پولی الکترونیکی؛ مقرره مسئولیت ها و اقدامات بازدارنده در قبال مبارزه علیه تطهیر پول و تمویل تروریزم؛ مقرره مجریان خدمات پرداخت؛ مقرره اجاره مالی ؛ ومقرره تنظیم فعالیت فراهم کننده گان خدمات پولی  اشاره کرد.

8. برای سال مالی 1396 دافغانستان بانک کماکان متعهد است  با اتخاذ پالیسی های معقول و متناسب سهم مؤثر وبرجسته ای را در زمینه ایجاد بستر پولی مناسب و سازگار جهت حفظ ثبات و بهبود رشد اقتصادی کشور ایفا کند.