مذاکرات هیئت د افغانستان بانک با هیئت صندوق بین المللی پول

 محترم خلیل صدیق رئیس کُل د افغانستان بانک با هیئت همراه در مذاکرات صندوق بین المللی پول که در هفته دوم ماه حوت 1395 در شهر دوبی راه اندازی گردیده بود، اشتراک ورزید.

در این مذاکرات روی ارزیابی تطبیق اهداف مقداری معطوف به تحکیم و تقویت ثبات اقتصاد کلان برای سال 2016، ارزیابی اهداف ناظر بر اصلاحات ساختاری در عرصه تقویت نظام مالی و بانکی کشور، بررسی وضعیت شاخص ها و تحولات اقتصادی خصوصاً متغیر های اقتصاد کلان، نرخ تورم،  بیلانس تادیات و ذخایر اسعاری کشور بحث صورت گرفت.

توافق ابتدایی درباره اهداف ناظر بر اصلاحات ساختاری و اهداف کمی معطوف به حفظ ثبات اقتصاد کلان برای شش ماه اول و دوم سال 2017 ، پیش بینی متغیر های اقتصادی متذکره برای سال 2017 و دوره میان مدت، وضعیت سکتور مالی و بانکی کشور، تحولات و پیشرفت ها در سکتور بانکی و تدابیر بانک مرکزی در زمینه بهبود، استحکام و چارچوب قانونی و مصونیت سکتور بانکی و مالی کشور و پیشرفت ها و دستاورد ها در عرصه تقویت رژیم مبارزه با تطهیر پول و تمویل تروریزم محور های دیگر این بحث را تشکیل میداد.  

در این مذاکرات، عملکرد بانک مرکزی و دولت افغانستان  در زمینه سیاست پولی، سیاست مالی و مدیریت ذخایر اسعاری و همچنان در عرصه اصلاحات ساختاری و اصلاحات در عرصه بهبود سکتور مالی و بانکی کشور  مورد تائید صندوق بین المللی پول قرار گرفت.

در پایان مذاکرات روسای هیئت های اشتراک کننده ضمن خرسندی از دستاورد های مذاکرات، پیشرفت برنامه اقتصاد مشترک افغانستان و صندوق بین المللی پول و توافق بر سر اهداف جدید برای سال 2017 را گام بسیار مهم در راستای ثبات و انکشاف اقتصادی افغانستان ارزیابی کردند.  

قابل یادآوری است که در این مذاکرات علاوه بر هیئت د افغانستان بانک، هیئت وزارت مالیه تحت ریاست محترم اکلیل حکیمی نیز اشتراک ورزیده بود.