مقاله کریستف دینوالد رییس کُل ماموریت صندوق بین المللی پول در افغانستان و رابرت چیدیز اقتصاد دان ارشد در مورد تدابیر اتخاذ شده توسط حکومت افغانستان در راستای تقویت بخشیدن مدیریت اقتصاد بزرگ، مبارزه علیه فساد و بررسی برنامه اصلاحات اقتصادی که توسط صندوق بی

در شرایط سخت کنونی افغانستان، یادآوری موفقیت‌های به دست آمده حایز اهمیت می‌باشد

گزارش‌های خبری در هفته‌های اخیر، حاکی از اخبار نا‌امیدکننده در خصوص پیشرفت و انکشاف در افغانستان می‌باشد. به تاریخ ۳۱ می، یک انفجار بزرگ در شهر کابل به وقوع پیوست که در آن افراد زیادی جان‌‌های‌شان را از دست دادند و به تعقیب آن یک سلسله حملات دیگر در سایر نقاط کشور نیز صورت گرفت. تنش‌های سیاسی هنوز هم من‌حیث یک تهدید در خصوص خدشه‌دارسازی تلاش‌ها برای رسیدن به یک صلح پایدار باقی مانده، که بدون رسیدن به آن، صلح، بهبود و تقویت اقتصاد شکوفا مشکل خواهد بود.

در هم‌چو شرایطِ چالش‌برانگیز، این امر مهم است تا روی موفقیت‌ها که در ‌‌نهایت منجر به ثبات، رفاه و خودکفایی در افغانستان خواهد شد، نیز توجه خود را مبذول داریم.

با وجود کمی و کاستی‌ها، سال گذشته میزان رشد، افزایش یافته، میزان تورم در ارقام یک رقمی باقی مانده و صادرات آغاز به رشد کرده است. ماه گذشته افغانستان از لست کشور‌هایی که در خصوص مبارزه جهانی علیه پول‌شویی و تمویل تروریسم همکاری نداشتند، خارج شد. بر مبنای تدابیر اتخاذ‌شده توسط حکومت افغانستان در راستای تقویت‌بخشیدن مدیریت اقتصاد بزرگ و مبارزه علیه فساد، اولین بررسی برنامه‌ی اصلاحات اقتصادی که توسط تنظیمات مالی صندوق بین‌المللی پول (IMF) حمایت شده بود، در ماه می موفقانه به اتمام رسید. این امر منجر به پرداخت مبلغ ۶ میلیون دالر امریکایی توسط صندوق بین‌المللی پول (IMF) گردیده که از آغاز این برنامه تا کنون بیشتر از ۱۲ میلیون دالر امریکایی توسط این سازمان هزینه و پرداخت شده است. این کار هم‌چنان به سایر دونر‌ها این پیام را می‌رساند که اصلاحات اقتصادی در مسیر تعیین‌شده خود، رو به حرکت می‌باشد.

در افغانستان اکثر مردم نگران وضعیت امنیتی و تأمین نیاز‌های اولی زنده‌گی می‌باشند و ممکن است که از نقش صندوق بین‌المللی پول (IMF) در خصوص حمایت حکومت افغانستان در امر تطبیق اصلاحات اقتصادی مورد نیاز، بی‌خبر باشند. بیایید نقش متذکره این سازمان را توضیح دهیم.

افغانستان در سال ۱۹۵۵ عضویت صندوق بین‌المللی پول (IMF) را دریافت کرد و نقش ما در سال ۲۰۰۲ زمانی مستحکم شد که این سازمان افغانستان را در تصفیه تقریباً تمامی قرضه‌های خارجی‌اش، کمک و حمایت کرد. از آن زمان به بعد، صندوق بین المللی پول که دارای تجربه کافی در کشور‌های شکننده و پس از جنگ می‌باشد، به حمایت‌اش در راستای بازسازی اقتصادی و ارایه مشورت‌ها به دولت در خصوص پالیسی‌های اصلاحات اقتصادی، ادامه داده است. حضور و فعالیت صندوق بین‌المللی پول در افغانستان بدون هزینه‌های انسانی نبوده است: در سال ۲۰۱۴ آقای وابل عبدالله یکی از اعضای کاری ما که یک دوست خوب اکثر افغان‌ها نیز بود، به طور غم‌انگیزی در کابل کشته شد.

بعد از کاهش و خروج نیروهای بین‌المللی در ۲۰۱۴ زمانی که چالش‌های اقتصادی افغانستان سخت‌تر شد، صندوق بین‌المللی پول (IMF) فعالیت خود را در این کشور، افزایش داد. می‌خواهیم سه جنبه مهم و مشخص حمایت کنونی صندوق بین‌المللی پول (IMF) را در خصوص برنامه‌ی اصلاحات افغانستان، در اینجا برجسته سازیم:

مبارزه علیه فساد که هنوز هم در افغانستان حکم‌فرما و رایج است. صندوق بین‌المللی پول (IMF) حکومت را در راستای تقویت‌بخشیدن چارچوب حقوقی‌اش کمک می‌کند تا برای همه، خاطر نشان سازد که فساد طبق معیارهای بین‌المللی جرم محسوب می‌شود و از سوی دیگر، مقام‌های ارشد دولتی با ثبت و اعلام‌نمودن دارایی‌‌های‌شان در ویب‌سایت http: //anti-corruption. gov. af/en/page/test/۱۴۰۱۰ در قبال مردم پاسخ‌گو هستند. این در حالی است که افغانستان در هر دو عرصه، پیشرفت‌هایی نیز داشته، ولی با آن هم به کار بیشتر نیاز می‌باشد.

دوباره پرسازی‌خزانه‌های افغانستان؛ از سال ۲۰۱۴ بدینسو دولت افغانستان با حمایت صندوق بین‌المللی پول (IMF) موفق گردیده عواید این کشور را تا بیشتر از ۵۰ درصد افزایش دهد. این کار در نتیجه‌ی آوردن اصلاحات در ریاست‌های عواید و گمرک‌ها و اصلاح نظام مالیاتی، به دست آمده است. عواید به دست‌آمده حالا بیشتر روی پروژه‌های صحی، تعلیمی و زیربنایی به مصرف می‌رسد. این دست‌آورد علاوه بر این که اقتصاد کشور را در راستای خودکفا‌شدن کمک می‌رساند، به کشور‌ها و موسسات دونر این پیام را می‌رساند که افغانستان می‌تواند یک پروژه‌ی قابل اجرا باشد.

تقویت بخشیدن سکتور بانکی: صندوق بین‌المللی پول (IMF) وزارت مالیه و «د افغانستان بانک» را در خصوص فایق‌آمدن به میراث منفی بحران ۲۰۱۰ کابل بانک که در آن حدود یک میلیارد دالر امریکایی پول افغان‌ها حیف‌ومیل شده، حمایت می‌کند. این بحران، یک خالی‌گاه قابل ملاحظه‌ای را در صورت حساب مالی «د افغانستان بانک» به جا گذاشت، زیرا این بانک با قرضه‌دادن پول دولت به کابل بانک، به سپرده‌گذاران کابل بانک جهت دریافت پول‌‌های‌شان، کمک کرد. هدف از برنامه مذکور که توسط صندوق بین‌المللی پول (IMF) حمایت می‌شود، پر‌ساختن این خالی‌گاه تا آخر سال ۲۰۱۹ می‌باشد تا ذخایر «د افغانستان بانک» را دوباره پر کرده و هم‌چنان نقش «د افغانستان بانک» را در ثبات سیستم مالی افغانستان تقویت بخشد. البته این کار در مراحل ابتدایی‌اش هست، ولی با وجود آن، دولت در مسیر درست، برای تأمین این هدف در حرکت است.

ایجاد یک آینده‌ی شکوفا و روشن، کاری بس بزرگ است که نیاز به تعهد، فداکاری و تلاش‌های همه‌جانبه همه‌ی مردم افغانستان و جامعه بین‌المللی دارد. صندوق بین‌المللی پول به این هدف کاملاً متعهد بوده و در این راستا نه تنها با افغانستان، بلکه با سایر شریکان بین‌المللی از قبیل بانک جهانی که کارهای اساسی را در افغانستان انجام می‌دهد، یکجا کار می‌کند. از این که صلح هنوز محسوس به نظر نمی‌رسد، ما در پی ایجاد زیرساخت‌های اقتصادی از طریق نهاد‌های قوی هستیم. در نتیجه، این کار اجازه‌ی استفاده مؤثر از کمک‌های سرازیر شده قابل ملاحظه‌ی بین‌المللی به کشور را خواهد داد و هم‌چنان در خصوص ایجاد یک سکتور فعال خصوصی به منظور سرمایه‌گذاری و ایجاد شغل،کمک خواهد کرد تا کشور را به سوی شکوفایی سوق دهد. منبع: هشت صبح