پول های مندرس در زون شمال حریق گردید

ثور 1397-  پروسه حریق پول های مندرس در آمریت زون شمال د افغانستان بانک راه اندازی شد.

در این پروسه هیئت متشکل از نماینده‌گان محترم مشرانو جرگه، وزارت محترم مالیه، وزارت محترم عدلیه، آمر عمومی عملیات بانکی و ناظر کُل د افغانستان بانک تحت ریاست محترم محمد قسیم رحیمی معاون دوم د افغانستان بانک عازم ولایت بلخ شهر مزار شریف گردیدند.

هیئت موظف در روز اول کاری در مقر ولایت با محترم محمد اسحاق رهگذر والی آن ولایت ملاقات نموده و در زمینه حفظ و نگهداشت بانکنوتها و فرهنگ سازی در این زمینه بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

در این دیدار، نخست محترم محمد قسیم رحیمی معاون دوم د افغانستان بانک در مورد هدف سفر شان به ولایت بلخ معلومات ارائه نموده گفت که مطابق به مادۀ سی و نهم قانون د افغانستان بانک، همواره بانکنوت های مندرس و نامناسب که در جریان داد و ستد مشکل ساز باشند، از دوران خارج می شوند.

محترم رحیمی افزود که این پروسه همه ساله در مرکز و زون های چهار گانه د افغانستان بانک به صورت بسیار دقیق و با در نظر داشت شفافیت کامل عملی می گردد. هدف از جمعآوری پول های مندرس ایجاد سهولت در معاملات خُرد و بزرگ تجارتی هموطنان عزیز ما بوده تا تجار و مردم ما در جریان معاملات به مشکل روبرو نگردند.

سپس محترم محمد اسحاق رهگذر والی بلخ صحبت نموده گفت که خوشبختانه در ولایت بلخ همه معاملات و داد و ستدهای روز مره به پول افغانی صورت می گیرد، اما خواهش من از هموطنان به خصوص باشنده‌گان ولایت بلخ این است تا در شیوه حفظ و نگهداشت پول افغانی حین داد و ستد توجه جدی نمایند. زیرا پول افغانی هویت ملی ما بوده و حفظ و نگهداری از آن نمایانگر فرهنگ عالی ما می باشد.

محترم رهگذر هیئتی را متشکل از معاون اول ولایت، رئیس شواری ولایتی، رئیس عدلیه، معاون اوپراتیفی ریاست امنیت ملی و مستوفی ولایت هدایت داد تا در کنار هیئت مؤظف پروسه حریق از پروسه یاد شده نظارت نمایند.

پروسه حریق تحت نظر هیئت د افغانستان بانک و هیئت توظیف شده از سوی ولایت بلخ بتاریخ های 16، 17 و 18 ثور 1397 عملی گردید که در آن به طور مجموع سه میلیاردو سه صدو نود میلیون و هفتصدهزار افغانی از انواعیه های یک، دو، پنج، ده، بیست، پنجاه، صد، پنجصد و هزار افغانی در حضور رسانه های دولتی و خصوصی حریق گردید.

در اخیر پروسه حریق، محترم معاون ولایت بلخ از شفافیت در پروسه حریق پول های مندرس به قدر دانی یادآوری کرده و از کارمندان د افغانستان بانک ستایش بعمل آورد.