راه اندازی برنامه آموزشی در مورد "گزارش دهی معاملات مالی مشکوک" برای کارمندان گمرکات افغانستان

کابل، 10 اسد 1397- مرکز تحلیل معاملات و راپور های مالی د افغانستان بانک در مورد مقرره انتقال پول، همکاری و هماهنگی در امور مالی، پول شویی و گزارش دهی در زمینه  معاملات مشکوک مالی ،  برنامه آگاهی دهی را برای کارمندان گمرکات مرکزی و سرحدی راه اندازی نمود.

هدف این برنامه  جمعآوری و سرعت بخشیدن پروسه گزارش دهی در مورد معاملات مشکوک مالی ، تعزیرات قانونی، پولشویی و مقرره انتقال پول بیان شده است. به اساس قوانین نافذه افغانستان گمرکات مرکزی و سرحدی مکلف اند تا در مورد معاملات مالی مشکوک به مرکز تحلیل معاملات مالی و راپور های مالی د افغانستان بانک گزارش دهند.

محترم خیبر منصف معاون مرکز تحلیل معاملات و راپور های مالی د افغانستان بانک در جریان این برنامه آموزشی گفت که تلاش می کنند تا پروسه گزارش دهی در مورد معاملات مالی مشکوک بهبود یافته و از این طریق سیستم مالی افغانستان از چالش ها رهایی یافته و  زمینه برای یک سیستم مالی عصری برابر با معیار های پذیرفته شده جهان فراهم گردد. 

در حین حال، محترم ایمل عمری آمر اکادمی مالیات گمرکات،  راه اندازی این برنامه را  گام مهم تلقی نموده و از دست اندرکاران این برنامه اظهار  امتنان  نمود،  زیرا  کنترول پول از اولویت های کاری دولت بوده  و به همین خاطر تمام کارمندان گمرکات مکلف اند تا در مورد آن عده از معاملات مالی مشکوک که در مغایرت با قوانین کشور باشند به مرکز تحلیل معاملات و راپور های مالی د افغانستان  بانک گزارش دهند.

قابل ذکر است که این برنامه آموزشی یک روزه به همکاری تخنیکی مرکز تحلیل معاملات و راپور های مالی د افغانستان بانک  در اکادمی مالیات گمرکات  راه اندازی شد که در آن  برعلاوه کارمندان گمرک کابل،  به تعداد 55 تن از کارمندان گمرکات سرحدی نیز اشتراک نموده بودند.