حریق بانکنوت های مندرس افغانی در زون غرب د افغانستان بانک

هرات، ۷ و ۸ اسد ۱۳۹۷- بتأسی از مفاد ماده های ( ۳۹ و ۴۲) قانون د افغانستان بانک و متکی به حکم شماره ۸۲۸ مقام ریاست د افغانستان بانک و با در نظرداشت طرزالعمل دست داشته، بانکنوت‌های مندرس افغانی تحت نظر هیئت محترم پروسۀ محو بانکنوت های مندرس و نا مناسب بعد از چک و شمارش دقیق در زون ساحوی غرب د افغانستان بانک حریق گردید.
محترم محمد قسیم رحیمی معاون دوم د افغانستان بانک، حريق بانکنوت هاى مندرس را يک روال عادى عنوان نموده و افزود که بانکنوت های فرسوده همه ساله توسط نماینده‌گی های د افغانستان بانک در سطح کشور جمعآوری و سپس در محلات مخصوص درحضورداشت نماينده‌گان ادارات ذيربط حریق می گردد.
محترم رحیمی معاون دوم د افغانستان بانک به ادامه سخنانش افزود که مردم عزیز ما باید حین خرید و فروش و داد و ستدهای اقتصادی در زمینه استفاده درست افغانی توجه جدی نموده و برای جلوگیری از مندرس شدن زود هنگام آن سعی نمایند. هموطنان ما در نگهداری درست بانکنوت‌های افغانی از بکس های جیبی استفاده نمایند، زیرا در چاپ مجدد بانکنوت ها، پول هنگفت از بودجه دولت هزینه می شود که در صورت جلوگیری از مندرس شدن زود هنگام بانکنوت ها، می توان آنرا در سایر پروژه های عمرانی و زیربنایی کشور به مصرف رساند.
باید یادآور شد که هیئت مؤظف پروسۀ حریق بانکنوت ها ترکیبی از نماینده گان وزارت هاى مالیه و عدلیه، شورای ملی جمهوری اسلامی افغانستان و د افغانستان بانک می باشد.
بانکنوت های مندرس حریق شده در انواعیه ۱، ۲، ۲۰،۱۰، ۱۰۰،۵۰، ۵۰۰ و ۱۰۰۰ افغانیگی بوده که جمعاً به تعداد ۲۱،۹۲۴ بندل گردیده و ۱،۱۹۸،۳۱۵،۰۰۰ یک میلیارد و یکصد و نود و هشت میلیون سه صد و پانزده هزار افغانی را احتوا می کرد.