د افغانستان بانک اطمینان می دهد که کاهش اخیر نرخ افغانی در مقابل دالر کوتاه مدت است

کابل، 21 سنبله 1397 – محترم خلیل صدیق رئیس کُل د افغانستان بانک طی نشست خبری افزایش نرخ دالر در برابر افغانی را یک پدیده موقتی و گذرا خوانده افزود که رشد اقتصادی امریکا سبب افزایش نرخ دالر در همه کشور ها شده است.

محترم خلیل صدیق افزود که خروج امریکا از معاهده اتومی ایران، وضع تحریم های اقتصادی بالای ایران و ایجاد تعزیرات اخیر بالای پاکستان نیز یک عامل افزایش سعر در منطقه میتواند باشد زیرا این امر ارزش پول پاکستان و ایران را در مقابل دالر کاهش داده و در نتیجه از اینکه افغانستان طرف تجاری هردو کشور است، هر تغییر و تحول در این کشور ها نمیتواند بدون تاثیر بالای اقتصاد کشور ما نیز باشد.

افغانستان در حال حاضر با این دو کشور بالاتر از 2 میلیارد دالر روابط تجارتی دارد. عامل دیگر افزایش نرخ دالر در برابر افغانی که برمیگردد به احتکار دالر از سوی شماری از سود جویان و محتکرین، موقتی و گذرا است.

د افغانستان بانک به تمام هموطنان اطمینان می دهد که توانایی تمویل نیازمندی های اسعاری اقتصادی را دارد و در این مورد هیچ جای نگرانی نیست.

محترم خلیل صدیق افزود که د افغانستان بانک تصمیم دارد به تاریخ 24 سنبله روز شنبه مبلغ 32 ملیون دالر را به بازار عرضه نماید، افغانستان جهت رشد سکتور اقتصادی در مسیر درست در حرکت است زیرا از لحاظ انفلاسیون افغانستان در تناسب با کشور های همسایه در وضعیت مطلوب قرار دارد.

با این حال نرخ مبادله افغانی در مقابل دالر امریکایی در تناسب با پاکستان، ایران و شماری از کشور ها از ثبات دوامدار برخوردار بوده است.