نشست مشورتی متخصصین بانکداری اسلامی

کابل، 22 حمل 1394 _ نشست مشورتی متخصصین بانکداری اسلامی به ابتکار د افغانستان بانک و همکاری موسسه حرکت امروز در کابل راه اندازی شد. در این نشست علاوه بر هیئت عالی رتبه بانک مرکزی، رئیس عمومی اتحادیه بانک های افغانستان، رئیس عامل موسسه حرکت، رئیس و اعضای بورد نظارت شرعی د افغانستان بانک، مسوولین بخش بانکداری اسلامی و اعضای بورد شرعی بانک های تجارتی و مسوولین شرکت مشورتی امانی اشتراک نموده بودند .

در این نشست  محترم خان افضل هده وال  سرپرست و معاون اول د افغانستان بانک در مورد خدمات بانکداری اسلامی در کشور گفت که عرضه خدمات بانکداری اسلامی نیاز کنونی ماست و با این نوع خدمات رشد اقتصادی سیر صعودی مینماید و امکانات دسترسی به منابع مالی مطمئن را افزایش میدهد ". سرپرست د افغانستان بانک همچنان افزود که کار روی قانون بانکداری اسلامی تکمیل شده و آرزو مندیم در آینده های نزدیک شورای ملی آنرا تصویب نموده زمینه عرضه بهتر  خدمات بانکداری اسلامی را فراهم نماید.

 هدف از تدویر این نشست بحث و مشوره در مورد 23 مسودۀ  مقرره ها، محصولات و پارامتر های شرعی بانکداری اسلامی در افغانستان بود. بخش بانکداری اسلامی در افغانستان به تعداد 46 مورد از مسودۀ  مقرره ها، محصولات، پارامتر های شرعی ، رهنمود ها و منول های مربوط به بانکداری اسلامی در افغانستان را ترتیب نموده و قرار است تا بزودی از طرف بورد نظارت شرعی و شورای عالی د افغانستان بانک به تصویب برسد. از مجموع 46 مورد، 23 مورد آن از جمله موضوعاتی اند که بانک های اسلامی در کشور و بخش بانکداری اسلامی بانک های تجارتی مکلف اند که تمام فعالیت ها و خدمات بانکداری اسلامی را در کشور در پرتو این مقررات انجام دهند. بورد  نظارت شرعی بانک مرکزی در جلسات تاریخی ماه فبروری و مارچ خود به تعداد 27 مورد از 46 مورد این مواد رامورد بحث قرار داده و قرار است که 19 مورد باقیماندۀ آن را در جلسۀ تاریخی 12 و 13 اپریل سال جاری مورد بحث قرار دهد. د افغانستان بانک با در نظر داشت نظریات و پیشنهادات بانک ها این 46 مورد را بعد از ترجمه آن به زبان های رسمی کشور تصویب نموده و به مرحله اجرا قرار میدهد.  تصویب این 46 مورد مقرره، محصولات، پارامتر های شرعی، رهنمود و منول ها زمینه را برای عرضه خدمات بانکداری اسلامی مانند قبولی سپرده های مشتریان، فراهم آوری قرضه ها به منظور سرمایه گذاری و تجارت و عرضه محصولات و خدمات بانکی برای تسهیل واردات و صادرات، قروض مسکن و سایر قرضه ها فراهم می سازد.