کنفرانس مطبوعاتی پیرامون تحولات اخیر در سکتور مالی کشور

کابل، 2 دلو 1397- هیئت رهبری د افغانستان بانک پیرامون آخرین دستاورد ها و تغییرات جدید در سکتور مالی افغانستان طی سال مالی 1397 هجری خورشیدی از طریق کنفرانس مطبوعاتی، معلومات ارائه نمود.

محترم خلیل صدیق رئیس کُل د افغانستان بانک گفت که د افغانستان بانک به منظور دسترسی مردم به خدمات مالی، سهولت های زیادی را در زمینه کاهش نرخ تکتانه، تغییرات مطلوب در شرایط تضمین قروض بانکی، تأمین حقوق مستهلکین سکتور مالی و توسعه بانکداری از طریق نماینده ایجاد نموده است. محترم صدیق افزود که اوسط نرخ تکتانه در ختم سال مالی 1397 به 12.02  فیصد ثبت شده در حالیکه این رقم طی سال مالی 1396 به 13.17 فیصد می رسید.

محترم صدیق در ادامه همچنان افزود که در شرایط اخذ قرضه از بانک های تجارتی نیز تغییراتی به وجود آمده است طوریکه اولویت به سکتور صنعت و زراعت داده شده همزمان با آن به قرضه های کوچک در مقایسه با قرضه های بزرگ اولویت داده میشود. جهت اخذ قرضه های کوچک و متوسط قباله عروفی، سند ملکیت دولتی، قباله شرعی بدون بیع جایزی و برای قرضه های کوچک، ضمانت شخصی هم قبول میگردد.

متعاقباً، محترم واحد الله نوشیر معاون اول د افغانستان بانک نیز در رابطه به دست آورد های د افغانستان بانک در زمینه تطبیق مؤثر سیاست پولی در کشور روشنایی انداخته و در کنار ثبات پول افغانی در رابطه به جلوگیری از انفلاسیون و حفظ ثبات قیمت ها  روشنایی انداخته و پول افغانی را در مقایسه با  اسعارکشور های منطقه، یکی از با ثبات ترین پول عنوان نمود.

به اساس صحبت های هیئت رهبری دافغانستان بانک آن عده از افراد که به خدمات مالی دسترسی ندارند و یا هم نمیخواهند از این تسهیلات استفاده نمایند، عامل اصلی آن کم بودن دانش مالی شان است که خوشبختانه بمنظور بلند بردن سطح دانش مالی کتابی تحت عنوان(مفاهیم مالی و بانکی به زبان ساده)  توسط محترم میر احمد شکیب آمر توسعه خدمات مالی ترتیب شده است که به دسترس یک تعداد از هموطنان قرار خواهد گرفت.

همچنان هیئت رهبری د افغانستان بانک از بانکهای تجارتی و نمایندگی بانکهای خارجی تقاضا نمود تا در توسعه اقتصادی، سهیم شوند. قابل یاد آوریست که در این کنفرانس خبری، علاوه بر محترم خلیل صدیق رییس کُل د افغانستان بانک  و محترم واحد الله نوشیر معاون اول دافغانستان بانک، شماری از آمرین د افغانستان بانک، روسای بانکهای تجارتی، تجار ملی و یکتعداد از صنعت کاران، اشتراک ورزیده بودند.