جلسه هماهنگی کمیسیون عالی جلوگیری از پول شویی و تمویل تروریزم راه اندازی شد

کابل، 7 حوت 1397- اولین جلسه همکاری کمیسیون عالی جلوگیری از پول شویی و تمویل تروریزم در دفتر مرکزی د افغانستان بانک راه اندازی شد.

این جلسه به هدف   ایجاد طرح و پالیسی جلوگیری از پول شویی، از بین بردن منابع تمویل تروریزم ، قاچاق پول و جلوگیری از جرایم مالی  راه اندازی گردید.  

 محترم خلیل صدیق رئیس کُل د افغانستان بانک و رئیس کمیسیون عالی هماهنگی جلوگیری از پول شویی و تمویل تروریزم گفت که وظیفه اصلی این کمیسیون را طرح و ایجاد پالیسی  برای جلوگیری از تمویل تروریزم و پول شویی، نظارت و بررسی از پالیسی ایجاد شده، ایجاد یک چوکات منظم کاری برای همکاری های داخلی کمیسیون، رعایت معیار  و نیاز مندی های بین المللی به خصوص پیشنهادات گروه اقدامات مالی  بین المللی ( FATF)  ، بررسی تعدیلات و پیشنهادات در مورد قانون  جلوگیری از پول شویی و تمویل تروریزم، ایجاد هماهنگی بین ادارات ذیربط، راه اندازی ورکشاپ های آموزشی به  هدف همکاری بهتر،  هماهنگی بهتر  برای جلوگیری از جرایم مالی و جلوگیری از پول شویی و تمویل تروریزم در سطح ملی و بین المللی را تشکیل می دهد.

محترم خلیل صدیق افزود که  با همکاری و هماهنگی  ادارات ذیربط  از تمویل منابع مالی تروریزم، مواد مخدر، پول شویی و جرایم مالی جلوگیری بهتر صورت گرفته  و در این بخش تاثیر مثبت خواهد داشت.

در این جلسه عضو سازمان ملل متحد هم  ضمن تعهد به همکاری با کمیسیون متذکره افزود که مبارزه با جرایم مالی و  تمویل تروریزم می تواند راه را برای توسعه اقتصادی هموار سازد.

در اخیر تصمیم اتخاذ شد تا  جلسه تصویب پالیسی  و طرح کمیسیون  در جریان یک ماه آینده  راه اندازی شود تا امور هماهنگی و همکاری  ادارات  ذیربط تقویت گردد.

کمیسیون متذکره به اساس ماده 33 قانون مبازره با پول شویی و تمویل تروریزم به اشتراک 10 اداره دولتی ایجاد شده که اجراات شان را در بخش جلوگیری از تمویل تروریزم و پول شویی با همکاری و هماهنگی بهتر انجام می دهد.

قابل ذکر است که در این جلسه  علاوه بر رئیس کُل د افغانستان بانک، نماینده گان وزارت های مالیه، عدلیه، امور خارجه، امور داخله، مبارزه با مواد مخدر، لوی څارنوالی، شورای امنیت ملی و ریاست امنیت ملی  و اعضای  هیئت رهبری مرکز تحلیل معاملات و راپور های مالی افغانستان هم اشتراک ورزیده بودند