پیام د افغانستان بانک با توجه به تحولات اخیر در نرخ مبادله

1. د افغانستان بانک به تمام شهروندان کشور، مستهلکین و فعالان عرصه اقتصادی اطمینان می دهد که نوسانات اخیر در نرخ مبادله مانند پول های سایر کشورها پدیده غیر قابل نگرانی و تشویش می باشد. بانک مرکزی افغانستان کاملا مراقب و مسلط بر اوضاع می باشد و پالیسی، پلان و امکانات کافی جهت مهار نوسانات در نرخ مبادله را در اختیار دارد.

2. از تمام شهروندان کشور تقاضا می کند اعتماد خود بالای پول ملی را به عنوان سمبول اعتماد جمعی و هویت ملی تمام ساکنان این سرزمین حفظ نموده در تمام معاملات به جای پول های بیگانه از پول افغانی استفاده کنند. شهروندان محترم نوسانات در نرخ مبادله را یک امر طبیعی و عمدتا زود گذر دانسته از هرگونه تشویش و دستپاچگی و توجه به شایعات بی اساس اجتناب کنند.

3. از اصحاب رسانه ها و کارشناسان و صاحب نظران خواسته می شود نظر به حساس بودن موضوعات و متحول های پولی و مالی ضمن رعایت انصاف و واقع بینی در انعکاس تحولات و اظهار نظرها از طرح و تزریق التهاب و اصظراب و القاءات  روانی در میان شهروندان خودداری کنند.

ضمنا جهت تامین شفافیت و اطلاع رسانی سیاست پولی و اسعاری دافغانستان بانک به طور فشرده ذیلا معرفی می شود.

حسب ماده دوم قانون د افغانستان بانک، هدف اولی بانک مرکزی را دستیابی و حفظ ثبات قیمت های داخلی تشکیل میدهد. دست یابی به این هدف بدون تامین و حفظ ثبات در ارزش پول ملی در برابر قیمت کالا ها وخدمات امکان پذیر نیست. بناً بانک مرکزی تغییرات در ارزش پول افغانی در برابر اسعار خارجی را به دقت کامل زیر نظر داشته و بمنظور جلوگیری از نوسانات حاد در نرخ مبادله و جلوگیری از تاثیرات چنین نوسانات بالای سطح قیمت ها و سایر شاخص های اقتصادی در چارچوب نظام اسعاری متحول مدیریت شده جهت تامین هدف اولیه خود در بازار مداخله مینماید.

دستآورد های عمده د افغانستان بانک طی سالهای اخیر

سیاست های پولی و اسعاری دافغانستان بانک در طی سالهای گذشته در عرصه حفظ ثبات اقتصاد کلان و کلی کشور دستآوردهای چشمگیر, بی سابقه و کم نظیری داشته است و این دستاوردها مکررا از سوی نهادهای مالی و پولی بین المللی اذعان و تحسین شده است. ذیلا به برخی از این دستآورد ها به صورت فشرده اشاره می شود.

1. نگهداشتن تورم پولی در سطح مطلوب

د افغانستان بانک توانسته است در طی سالهای گذشته ثبات قیمتهای داخلی را با موفقیت حفظ کند. پالیسی های پولی د افغانستان بانک با تمرکز بر ثبات قیم داخلی و حمایت و محافظت از قدرت خرید مستهلکین در حرکت میباشد. از منظر این شاخص افغانستان در سطح جهان از وضعیت بسیار مطلوب برخوردار است و یکی از پایین ترین نرخ های  تورم در منطقه را داشته است.

2. افزایش سطح ذخایر ارزی د افغانستان بانک.

 ذخایر اسعاری دافغانستان بانک در حال حاضر به حدود هفت میلیارد دالر امریکایی می رسد. افغانستان در رتبه جهانی در رده 76 ام دنیا قرار دارد.

3. ثبات نرخ مبادله

ثبات ارزش پول افغانی در طی چند سال گذشته  در مقایسه با شرکای عمده تجارتی مانند پاکستان، ایران، تاجکستان و هند و در مقایسه با اقتصادهای عمده دنیا مانند  چاپان, ترکیه، اندونزی, روسیه، کشورهای آسیای میانه و حتی در مقایسه با یورو پول اتحادیه اوروپا از ثبات بیشتر برخوردار بوده است.

میزان کاهش بعضی از ارز های مهم در مقابل دالرامریکایی طی  دوازده ماه گذشته

Depreciation Rate of World Currencies Against USD  from May 2014 to May 2015

1

Russian Ruble

46.25%

2

Brazil Real

39.60%

3

Tajiki Somani

27.90%

4

Euro

23.28%

5

Nigerian Naira

22.36%

6

Japaneses Yen

19.20%

7

Australian dollar

18.69%

8

Mexican Peso

18.50%

9

South African Rand

14.80%

10

New Zealan Dollar

14.70%

11

Indonesian Rupiah

13.66%

12

Canadian Dollar

12.96%

13

Malaysian Rengit

12.14%

14

Iranian Rial

11.71%

15

Argentinian Peso

11.40%

16

Uzbekistan Som

10.86%

17

indian rupee

8.65%

18

Afghani

4.78%

19

Pakistani Rupee

3.06%

20

Thai Baht

2.54%

روند تغییرات در نرخ مبادله بعضی ازکشور های منطقه و بعضی ارز های مهم در مقابل دالر امریکایی

(شاخص شده نظر به اول ماه جنوری ۲۰۱۴)