پروژه دسترسی تشبثات کوچک مالی و متوسط به منابع مالی اسلامی مؤفقانه به پایان رسید

کابل،22 میزان 1394 - د افغانستان بانک به کمک مالی و تخنیکی اداره حرکت پروژه دسترسی تشبثات کوچک و متوسط به منابع مالی اسلامی را موفقانه به پایان رسانید.

محترم خان افضل هده وال سرپرست و معاون  اول د افغانستان در کنفرانس مطبوعاتی که به همین منظور راه اندازی شده بود گفت که هدف اساسی این پروژه ایجاد چارچوب مقرراتی وحقوقی بانکداری اسلامی و رشد و انکشاف تشبثات کوچک و متوسط ازطریق دسترسی به امکانات مالی اسلامی در کشور بوده و در بر گیرندۀ 46 سند شامل مقررات، رهنمود ها، منول ها و پارامتر های شرعی مربوط به بانکداری اسلامی می باشد که کمک می کند تا اشخاص انفرادی، متشبثین و سرمایه گذاران بتوانند از محصولات و خدمات بانکداری اسلامی در بانک های خصوصی و تجارتی استفاده کنند.

 در ادامه محترم خان افضل هده وال افزود که پروژه دسترسی تشبثات کوچک و متوسط به منابع مالی اسلامی نخستین گام اساسی برای ایجاد سیستم بانکداری اسلامی در افغانستان محسوب می شود، اما باید در این راستا گام های بیشتر برداشته شود تا مردم با خاطر مصؤن پول های خود را در بانک ها واریز و از عرضه خدمات بانکداری اسلامی استفاده بیشتر نمایند.

در بخش دیگر این کنفرانس محترم محمد هارون وفا مدیر پروژه موسسه حرکت بابیان اینکه دسترسی تشبثات کوچک و متوسط به منابع مالی اسلامی حدود 18 ماه قبل  با بودیجه 1.2 ملیون دالر امریکای آغاز شد است گفت:"عدم آگاهی از سیستم بانکداری اسلامی در افغانستان نه تنها برای سکتور خصوصی بل برای مردم نیز موانع را ایجاد کرده بود، بناً با راه اندازی این پروژه  سیستم بانکی کشور از مقررات و منول های بانکداری اسلامی آگاهی یافته و می توانند برای مردم و سکتور خصوصی خدمات  بانکداری اسلامی را ارایه نمایند".

رشد بانکداری اسلامی در کشور باعث رشد و انکشاف تشبثات، رشد اقتصاد ملی، افزایش سطح عمومی استخدام و کاهش بیکاری خواهد گردید.

در این محفل بر علاوه محترم خان افضل هده وال سرپرست و معاون اول د افغانستان بانک، محترم عیسی خان طراب معاون دوم د افغانستان بانک، آمرین محترم شعبات مختلف و رؤسای بانکهای تجارتی، نمایندگان مؤسسات کوچک مالی و نمایندگان محترم  رسانه های جمعی  شرکت نموده بودند.