بیانیه مطبوعاتی شورای عالی د افغانستان بانک در باره وضعیت و چشم انداز سیاست پولی و اسعاری د افغانستان بانک

کابل، 12 عقرب 1394- سومین مجلس شورای عالی دافغانستان بانک درسال مالی 1394 در تاریخ 9 و 10 ماه عقرب برگزار گردید. در این مجلس، درکنار سایر موضوعات مندرج در اجندا, گزارش وضعیت عمومی نظام پولی و اسعاری کشور و اقدامات و تدابیر اتخاذ شده در عرصه سیاست های پولی و اسعاری   در طی سه ربع اول سال مالی ارایه گردید. طبق این گزارش، در سال جاری کاهش مصارف مرتبط با حضور نیروهای بین المللی درافغانستان بر  تقاضای مجموعی در اقتصاد و از این رهگذر بر رشد حقیقی اقتصاد  و متحولهای پولی ومالی تاثیر گذاشته است. تغییرات در  رشد حقیقی اقتصادی همراه با  کاهش بهای بین المللی مواد خام خصوصا مواد نفتی موجب تنزل در سطح عمومی قیمت ها شده است. در سطح بین المللی و منطقوی، ارزش پول ملی اکثر اقتصادهای مهم و در حال ظهور به طور بی سابقه در برابر دالر امریکایی کاهش یافته است. با این حال، دافغانستان بانک توانسته است با اتخاذ سیاست های مناسب و محتاط ضمن تطبیق اهداف اولیه و عملیاتی سیاست پولی و اسعاری خود، تحولات پولی و اسعاری کشور را به نحو مدبرانه ومناسب مدیریت کند. شورای عالی پس از استماع گزارش مذکور، اقدامات و تدابیر بانک مرکزی در عرصه مدیریت  و تطبیق سیاست پولی و اسعاری کشور  را مورد غور عمیق و بررسی همه جانبه قرارداده تدابیر و اقدامات دافغانستان بانک را در عرصه نظام پولی و اسعاری کشور موثر,  رضایت بخش و مثبت ارزیابی کرد.

 همزمان، شورای عالی  بخش های مربوطه را موظف ساخت  با درنظر داشت تحولات و شرایط تاثیر گذار کماکان به طرح و تطبیق پالیسی های واقع بینانه، و مناسب  ادامه داده در راستای تامین اهداف سیاست پولی و اسعاری از وسایل و ابزار در دسترس استفاده معقول و موثر نماید.

به همین ترتیب، شورای عالی پس از تحلیل و بررسی چشم انداز متحول های پولی و اسعاری کشور، دورنمای  وضعیت سکتور پولی و اسعاری کشور را در عموم  مثبت ارزیابی کرده ابراز امیدواری کرد با استمرار اقدامات و تدابیر مناسب، محتاط و عملی ضمن حفظ دستآوردهای گذشته بهبودی های بیشتر در وضعیت شاخص های پولی و اسعاری کشور رونما شود.