گزارش سفر رییس کُل د افغانستان بانک، به دهلی نو جهت اشتراک در مذاکرات با صندوق وجهی بین المللی

رییس کُل دافغانستان بانک ضمن دیدار با مسئول  جدید هیئت مؤظف  صندوق وجهی بین المللی در امور افغانستان که به تاریخ 12 الی 13 دسمبر سال 2015 در دهلی جدید برگزار گردیده بود، درباره آخرین پیشرفت تطبیق برنامه مشترک اقتصادی افغانستان و صندوق وجهی و چشم انداز آغاز برنامه جدید بلند مدت تبادل نظر کرد.

در این دیدار که هیئت وزارت محترم مالیه نیز حضور داشت، ابتدا محترم صدیق گزارش اقدامات  تدابیر بانک مرکزی در عرصه حفظ و بهبود ثبات نظام مالی و ثبات اقتصادی را به شرح زیر تشریح کرد:

افغانستان در چارچوب برنامه اقتصادی مشترک اقدامات زیر را با موفقیت و در قالب جدول زمانی توافق شده انجام داده است.

1. اقدامات در عرصه انکشاف زیر بنای مقرراتی و استحکام سکتور مالی :

رییس کُل ضمن تشریح آخرین وضعیت سپردها، قروض و دارایی سکتور بانکی  جزییات  تطبیق اهداف ناظر بر اصلاحات ساختاری  پیشرفت اهداف باقیمانده  از جمله تدوین مقررات صنف بندی دارایی های سکتور بانکی ، اعمال تغییرات در مقرره صدور قروض به افراد مرتبط در بانکها و  تجدید نظر در مقرره حمل فزیکی پول نقد در بنادر وسرحدات را ارایه نموده و از اراده و تعهد دافغانستان بانک در زمینه تصویب دو مقرره اول از طریق شورای عالی دافغانستان بانک و طی مراحل تصویب مقرره انتقال پول نقد در بنادر و سرحدات   با همکاری وزارت محترم عدلیه جهت تصویب در کابینه جمهوری اسلامی افغانستان، اطمینان داد.

2. اقدامات در زمینه تقویت بانکهای ضعیف:

دافغانستان بانک پلان یکساله رسیدگی به وضعیت بانکهای ضعیف خصوصی ودولتی را قبلا تهیه کرده است. طبق این پلان نقاط ضعف, مشکلات, و آسیب پذیریهای بانکهای ضعیف شناسایی شده و راه حل ها و اقدامات اصلاحی وتنفیذی از طرف دافغانستان بانک همراه با چارچوب زمانی انها تدوین و به بانکها ابلاغ شده است. دافغانستان بانک وضعیت پیشرفت تطبیق پلان این بانکها را به طور منظم نظارت می کند.چنانکه جدیت و پیگیری فعال دافغانستان بانک سبب شده است بهبودی چشمگیر در وضعیت تعدادی از بانکها  به وجود اید.

3.  اقدامات در زمینه تطبیق اهداف مقداری:

رئیس کُل دافغانستان بانک در زمینه تطبیق اهداف مقداری در زمینه سیاست پولی و رشد متحول های پولی و تحولات ذخایر اسعاری توضیحات داده یادآور شد، با آنکه اقتصاد افغانستان در محیط دیفلاسیونی قرار دارد اما  دافغانستان بانک با ترکیب سیاست معقول و محتاط و دور نگر تلاش کرده است تا میزان رشد پول در اقتصاد را باهدف جلوگیری از رشد بی رویه تورم در مهاههای پیش رو در زیر سقف تعیین شده نگهدارد، در همین حال به رغم فشارهای بی سابقه بر نرخ مبادله، دافغانستان با تطبیق پالیسی محتاط توانسته است از بروز نوسانات و تموجات شدید و مخرب در نرخ مبادله جلوگیری کند.

4. برنامه جدید

رییس کُل دافغانستان بانک با اشاره به تکمیل برنامه کوتاه مدت یکساله موضوع انعقاد قرار داد جدید میان مدت با صندوق وجهی را مورد تاکید قرار داده و از وجود اراده سیاسی و نیرومندی مندی در سطوح عالی نظام و در ادرات تطبیق کننده برنامه ها برای ورود  و تطبیق برنامه جدید میان مدت و بلند مدت  به جانب مقابل اطمینان داد.

محترم صدیق  ضمن آن که وجود برنامه مشترک میان افغانستان و صندوق وجهی را بسیار با اهمیت و  مفید خوانده یادآور شد افغانستان از آغاز هرچه سریعتر مذاکرات در باره برنامه جدید استقبال می کند.

5. پیشرفت ها در بخش مالی، عواید و مصارف دولت.

در این مجالس گزارش اقدامات  وزارت محترم مالیه در عرصه جمع آوری عواید, اجرای مصارف عادی و انکشافی و پیشرفت ها در عرصه تعهدات اصلاحات ساختاری مطرح گردید و میزان تحقق کمک های تعهد شده به افغانستان از جانب کشورهای کمک کننده مورد بحث وبررسی قرار گرفت و دستآوردهای وزارت مالیه در زمینه جمع آوری عواید گامی مثبت در راستای تکمیل موفقانه برنامه مشترک ارزیابی گردید.

هیئت صندوق وجهی ضمن ابراز خرسندی از ملاقات با هیئت افغانستان اقدامات اتخاذ شده از طرف افغانستان در عرصه ثبات و استحکام نظام مالی, اقدمات در عرصه انکشاف چارچوب مقرراتی وحقوقی سکتور مالی,  و پیشرفت تطبیق پلان اصلاح بانکهای ضعیف را مورد تحسین قرار داد.

هیئت صندوق وجهی ترکیب سیاستی policy mix را  در عرصه ثبات اقتصاد کلان،  مدیریت نوسانات نرخ مبادله و رعایت توازن میان انعطاف پذیری نسبی در نرخ مبادله و حفظ ذخایر اسعاری، جلوگیری از رشد بی رویه حجم پول با هدف جلوگیری از شکل گیری  بستر مساعد پولی برای افزایش نرخ تورم، ترکیب مناسب ارزیابی کرده و آن را مورد تمجید قرار داد.

 هیئت صندوق وجهی نیز طی مراحل و تصویب به موقع این مقررات را در تکمیل برنامه یکساله صندوق وجهی ضروری خوانده اعلام کرد آماده است عنداللزوم نظریات اصلاحی در باره مسوده این مقررات را با دافغانستان بانک شریک سازد.

 هیئت صندوق وجهی  ضمن ابراز آمادگی این صندوق برای ادامه همکاری مستمر با افغانستان در زمینه ارایه همکاری های تخنیکی و ارتقای ظرفیت از وجود تمایل و نگاه  مساعد در صندوق وجهی  برای آغاز برنامه جدید با افغانستان خبرداد و یاداورشد که با تکمیل موفقانه برنامه مشترک فعلی  مذاکرات در باره برنامه جدید در ماه فیبروی سال2016 پس از ارزیابی دستآوردها ونتایج برنامه فعلی آغازخواهد شد.